La Colònia Sedó va ser
fundada per Miquel Puig el 1846 quan va comprar un antic molí
fariner que utilitzava l’energia del riu per moure la seva roda. La
fàbrica pròpiament dita es va posar en marxa el 1850. Va estar en
funcionament fins el 1980, quan va tancar definitivament les seves
portes. Per tant, estem davant una fàbrica d’una història força
dilatada en el temps, més de 130 anys.
1-. LA RESIDÈNCIA DE PUIG
I LLAGOSTERA.
La casa de Puig i Llagostera
(fill del fundador de la Colònia) és una de les parts més
antigues que encara es conserva de la Colònia. Es va construir a la
dècada dels anys ’70 del s. XIX.
Actualment es troba
pràcticament encarada a l’entrada de la fàbrica, però hem de
pensar que fins després de la Guerra Civil (anys ’40) l’entrada
es situava uns dos-cents metres més amunt.
La casa de Puig i Llagostera
estava construïda entre les primeres cases pels obrers(hi havia
dues fileres de cases). Fins i tot allotjava obrers en una part del
seu edifici.
Aquí va rebre la visita de
personalitats importants de l’època com la del doctor Letamendi,
el polític Zorilla o el mateix general Prim.
2-. LA FÀBRICA DE CARBUR.
Ja en època d’Antoni Sedó
(successor al davant de la fàbrica de Puig i Llagostera)
s’enderrocarà una sèrie de cases obreres (situades al darrera de
la casa de Puig i Llagostera) i es construirà una fàbrica de
carbur.
L’objectiu de fabricar
carbur era el de produir aquest compost químic aprofitant
l’excedent d’energia existent en molts moments. El carbur
reacciona amb l’aigua produint un gas inflamable utilitzat durant
molt de temps per il·luminar (carrers i cases).
Una part de la producció era
per consum intern, però també es venia fora.
L’arc de totxo i ferro de
l’entrada es va construir en l’època d’Antoni Sedó.
3-. L’EDIFICI DEL
TISSATGE.
El procés del tissatge
consisteix en convertir el fil en teixit, entrecreuant els fils en
un teler.
Inicialment les dues fases
essencials d’una fàbrica tèxtil (filatura i tissatge) es
trobaven en un mateix edifici (l’actual edifici de la filatura),
però al 1879 Puig i Llagostera construirà una nova sala
independent de tissatge.
Habitualment les sales de
tissatge són d’una sola planta (no tenen pisos) degut al gran pes
de la maquinària (els telers) i dels forts moviments de sotrac que
poden fer sacsejar tot l’edifici.
Quan més endavant s’ampliï
la sala dels telers es farà més amunt (al costat de l’aqüeducte)
aprofitant un desnivell natural del terreny per fer que una part de
l’edifici quedi semi-soterrat i així aconseguir més humitat
ambiental. L’ambient humit afavoria la resistència dels fils i
evitava es trenquessin amb tanta facilitat.
4-. L’EDIFICI DE
FILATURA.
Procés pel qual transformem
la matèria primera, en aquest cas cotó, en fil. Les màquines de
filar es coneixen com a “contínues”.
És l’edifici més gran de
la fàbrica (140 m. de longitud) i la sala de filatura més gran de
Catalunya.
L’edifici de la filatura
sempre és el més gran perquè es necessiten molts metres de fil
per fer una peca de roba i perquè les màquines de filar ocupen
molt espai.
Les dimensions actuals no
eren les originals, inicialment ens hem d’imaginar un edifici més
petit i a tocar del canal, amb una roda de pales immensa per moure
la maquinària.
Des de la seva ubicació
inicial, l’edifici es va anar engrandint i va arribar les
dimensions actuals amb la instal·lació de la turbina que era
moguda pel nou canal del Cairat (1880).
5-. EL CANAL.
Abans de la construcció de
la presa del Cairat i del canal de 4 km que porta l’aigua del riu
fins la fàbrica, aquest canal és el que proporcionava l’energia
necessària per moure les turbines de la fàbrica. La resclosa que
desvia l’aigua del riu està situada a l’alçada de l’antiga
fonda de la Colònia.
6-. L’EDIFICI DE
L’ASSECADOR.
És un edifici gran, compacte
(quasi un quadrat) i força alt.
Si observem la façana veurem
que hi ha una clara diferència entre la part inferior amb parets de
totxo “normals” i la part superior amb el totxo disposat de tal
manera que deixés passar l’aire (na part actualment s’han
cobert amb xapa metàl·lica).
A la part inferior de
l’edifici tenim espais destinats a seccions de manteniment de la
fàbrica i la part superior dedicada a assecar la roba humida
després del procés del tint.
Un incendi ocorregut el 2015
va destruir una part de l’edifici, les restes d’aquell incident
encara son força visibles.
7-. ESCALINATA.
Al llarg de tot el recorregut
haurem vist diverses escales de ferro forjat com aquesta, algunes en
un estat de conservació evidentment millorable. És un element
constructiu elegant i interessant.
Serveixen per accedir als
pisos superiors dels edificis i per connectar diversos edificis
entre si (tint, blanqueig, assecador…).
8-. EDIFICI DE BLANQUEIG.
El “blanqueig” és l’acabat a què son sotmesos els teixits un cop acabats, per eliminar-ne les impureses que els enfosqueixen i fer-los tornar més blancs.
El procés de blanqueig tradicionalment es feia a les afores de Barcelona en grans prats per estendre la roba. Puig i Llagostera a partir de 1870 introduirà un procés de blanqueig químic que estalviava anar a Barcelona i millorable sensiblement la qualitat dels acabats i el preu de venda del producte.
Aquest procés de blanqueig el trobem a molt poques fàbriques i sovint altres fabricants tèxtils, situats riu a munt, portaven els seus teixits a blanquejar aquí.
Històricament la secció de blanqueig és la que menys vagues feia i la que va garantir la supervivència de la fàbrica en diversos moments molt crítics de la seva història.
9-. TALLERS I MAGATZEMS.
En aquests edificis trobem part dels tallers on es feien tasques de manteniment a la fàbrica.
Hem de pensar que a la Colònia Sedó hi havia electricistes, manyans, paletes, fusters, fonedors i fins i tot una bòbila (a l’exterior del recinte fabril). Tot el que necessitava la fàbrica pel seu funcionament es reparava i es feia aquí.
10-. PISCINA DE RESERVA
D’AIGUA.
Al final de la sala dels
telers, ens trobem amb una enorme bassa d’aigua que tenia com a
principal finalitat emmagatzemar aigua per tenir-ne a l’abast en
cas d’incendi.
11-. XEMENEIES.
Malgrat l’energia per moure
la maquinària venia de les turbines mogudes per la força de
l’aigua, a la fàbrica trobem aquestes tres xemeneies perquè en
procés de tint i dels acabats era necessari utilitzar aigua
calenta.
12-. CASA I JARDÍ DE
L’AMO.
Situada estratègicament
entremig de la part fabril i els habitatges dels treballadors, amb
un peu a cada costat.
Exteriorment és un edifici
molt auster, vol identificar-se amb la fisonomia de l’arquitectura
industrial, però a l’interior era una altra cosa.
Des de la porta d’entrada
es pot veure una mica de l’enorme jardí privat que tenien els
Sedó, amb una significativa col·lecció d’espècies vegetals
exòtiques, molt del gust de l’època.
A la façana de l’esquerra
podem distingir el balcó principal de la casa, on es distingeixen
en el forjat les inicials AS (Antoni Sedó) i rosetes.
13-. ENTRADA A LA COLÒNIA
OBRERA.
Les cases més antigues es
troben a l’extrem contrari d’on ens trobem ara, la part alta, la
més propera als horts (eren els carrers París i Londres).
En una actuació, com a mínim
“poc afortunada de l’INCASOL (propietari de la colònia obrera)
l’any 2008 es van enderrocar unes fileres de cases (a banda i
banda de l’església). El pla inicial era tornar-les a
reconstruir, però no s’ha fet res més.
En superfície la part de la
colònia obrera representa el 50% del total, però està en un estat
de conservació i manteniment pràcticament inexistent. Cal fer un
projecte de futur per tot aquest espai i les persones que hi viuen.
14-. AFEGITS DE POSTGUERRA.
Al límit exterior del
recinte industrial, a prop de l’aqüeducte troben aquestes
senzilles construccions dedicades a tasques de manteniment i
construïdes durant la postguerra.
A l’esquerra, en el sentit
de la marxa, es pot veure la teulada de l’ampliació de la sala de
telers, a un nivell sensiblement més baix de per on circulem en
aquests moments. Veiem un sostre metàl·lic a dos vessants que
amaga l’autèntic sostre “ondulat”, de totxo que hi ha a sota.
15-. AQÜEDUCTE.
És la part final del canal
que porta l’aigua des del Cairat fins la fàbrica. Aquesta obra la
va començar Puig i Llagostera en els anys ’70 i a la seva mort
prematura, el 1879, s’havia pràcticament acabat però no del tot.
Serà el seu successor Antoni Sedó, el 1880 qui finalment
l’inaugurarà. Proporcionarà una enorme font d’energia a la
fàbrica i farà possible que la Colònia Sedó es converteixi en la
més gran d’Espanya.
16-. DESVIACIÓ EN
L’AQÜEDUCTE.
El disseny original de
l’aqüeducte (la part final més visible del llarg canal que porta
l’aigua des de la presa del Cairat fins la fàbrica) feia que la
caiguda de l’aigua al tram final fos tan alta (més de 20 m.
d’alçada) i tan vertical que queia amb una força desmesurada
perquè fos suportable per la maquinària de l’època, per això
uns anys després de la seva entrada en funcionament Antoni Sedó va
haver de fer una petita modificació i fer un salt bastants metres
més lluny de l’original i amb una pendent de caiguda sensiblement
més suau. Va ser quan es va instal·lar la turbina Planas que es
pot veure actualment en el museu.
17-. FONERIA I MATERIAL
SINTÈTIC.
Els últims edificis que
trobem. A la foneria (baixant part dreta) es reparaven les parts
metàl·liques de la maquinària i altres elements.
A la part esquerra trobem
l’últim edifici, fet en temps de Xavier Sedó on es feia filatura
amb material sintètic.